برای خرید دوربین مداربسته به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

برای خرید دوربین مداربسته به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

برای خرید دوربین مداربسته به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سیستم نظارت تصویری، دوربین‌ها هستند. تمامی دوربین‌ها از سه عنصر اصلی تشکیل شده‌اند.

  1. حس‌گرهای تصویری: این حس‌گرها نور یا همان فوتون‌ها را به سیگنال‌های الکترونیکی تبدیل می‌‌کنند.
  2. لنز: این قطعه بسیار مهم و حساس، نور منعکس شده از تصویر را روی حس‌گرهای تصویری متمرکز می‌کند.
  3. مدار پردازش تصویر: این مدار وظیفه اصلی انتقال و پردازش و بهینه‌سازی سیگنال‌های ویدئویی را به مرکز دریافت تصاویر دارد.

آنچه که تعیین کننده کیفیت دوربین است همین سه عنصر اصلی است که به وسیله آن بتوان بهترین تصاویر را دریافت نمود. اما مسلما نیازهای کاربران جهت استفاده از سیستم مداربسته با یکدیگر متفاوت است. به همین منظور باید با توجه به کارایی مورد انتظار، برای خرید دوربین هزینه صرف کرد.

بهتر است در هنگام خرید دوربین به چند مورد اساسی توجه داشته باشید. مواردی همچون؛

  • وسعت مورد نظر شما برای میدان دید دوربین (FOV) چقدر است؟
  • میزان روشنایی در محدوده دوربین تا چه حدی است؟
  • دوربین در مکان سرپوشیده نصب خواهد شد یا در فضای باز؟
  • کیفیت مورد نظر شما برای تصاویر چه میزان است؟
  • مدت زمان استفاده از دوربین چقدر است؟ آیا دوربین باید به صورت تمام وقت روشن باشد یا برای ساعاتی معین؟
  • سیستمی که برای انتقال تصاویر در نظر گرفته می‌شود چه سیستمی خواهد بود؟
  • آیا محل نصب دوربین تحت تغییرات شدید جوی و یا مخاطرات قرار دارد یا خیر؟

زمانی که شما اقدام به خرید دوربین می‌کنید با درنظر داشتن این آپشن‌ها می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید. زیرا دوربین‌هایی طراحی و ساخته شده‌اند که می‌توانند در شرایط سخت جوی و یا در نور کم تصاویر باکیفیتی را ارائه نمایند. شما می‌توانید خرید تمام تجهیزات مورد نظر برای نصب دوربین مداربسته را نیز به متخصصین آچاره بسپارید. متخصصان موظفند فاکتور معتبر خرید تجهیزات را به شما ارائه کنند. بدین تریب خیال شما بایت خریدِ درست و اصولی تجهیزات و قیمت مناسب آنها راحت خواهد بود.

انواع دوربین مدار بسته از لحاظ تمرکز و زوم تصاویر

در حالت کلی دوربین‌ها را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد.

دوربین‌های دارای زوم ثابت

  • دوربین‌های زوم ثابت برای مشاهده دائمی یک محیط روی یک FOV نصب می‌شوند.
  • ممکن است این دوربین‌ها به صورت آشکار قابل رویت باشند و یا به صورت پنهانی و مخفی در قسمتی کارگذاشته شوند.
  • قیمت این دوربین‌ها به نسبت دوربین‌های دارای زوم متحرک کمتر بوده و نگهداری و تعمیر آن نیز کم‌هزینه‌تر و راحت‌تر می‌باشد.
  • امکان ادغام دوربین‌های زوم ثابت با سایر سیستم‌های امنیتی الکترونیکی (ESS) وجود دارد. در این شرایط با ضبط تصاویر توسط دوربین به هنگام تحریک سنسورهای سیستم امنیتی الکترونیکی صدای زنگ هشدار نیز بلند خواهد شد.

دوربین‌های دارای زوم  (PTZ)

  • دوربین‌های زوم دار را در هر دو فضای داخلی و خارجی می‌توان نصب کرد.
  • این دوربین‌ها معمولا روی دو محور چرخشی و متمایل به طرفین حرکت می‌کنند. محور چرخشی موجب می‌شود تا لنز دوربین امکان چرخش و پوشش 360 درجه‌ای داشته باشد. محور دیگر نیز امکان زوم پان و شیب و کانونی را فراهم می‌کند.
  • این دوربین‌ها امکان تغییر FOV و طول لنز را دارند.
  • دوربین‌های زوم دار به صورت دستی یا خودکار اسکن می‌کنند. در این صورت اپراتور می‌تواند به صورت دستی روی قسمت‌های مورد نظر زوم کرده و یا تصاویر را به جلو و عقب و طرفین زوم کند. در حالت خودکار نیز با برنامه‌های پیش‌فرض و تعریف موقعیت‌های خاص برای دستگاه این امکان فراهم خواهد شد که روی تصاویر زوم شود.

انواع اتصال دوربین‌های مداربسته

دوربین مداربسته آنالوگ : دوربین‌های آنالوگ جزء اولین دوربین‌هایی بودند که وارد بازار شدند. با توجه به ارتقاء سطحی کیفی دوربین‌های نسل جدید دوربین مداربسته آنالوگ دیگر مانند گذشته کارایی ندارد. محدودیت در اتصال و کیفیت پایین تصاویر از جمله مشکلاتی است که در این دوربین‌ها وجود دارد. 

دوربین مداربسته آنالوگ HDسیگنال‌های تقویت شده دوربین مداربسته آنالوگ HD نقطه قوت این دوربین‌ها است که موجب افزایش کیفیت تصاویر آن‌ها شده است. این محصول یکی از پرکاربردترین دوربین‌های سیستم مداربسته به شمار می‌آید. کیفیت خوب تصویر و قیمت مناسب دوربین‌های مداربسته آنالوگ HD موجب شده است که بسیار مورد استقبال کاربران قرار گیرد. 

مشخصات و قیمت خرید دوربینهای مدار بسته HD

دوربین مداربسته تحت شبکه IP :دوربین مداربسته تحت شبکه به دلیل قابلیت اتصال به اینترنت و دریافت تصاویر بر روی گوشی موبایل و نظارت از راه دور موجب تحولات عظیمی در امر سیستم نظارت تصویری شده است. یکی از ایرادات بزرگی که به این دوربین‌ها وارد است قیمت بالا و هزینه نگهداری آن است که موجب شده است علی‌رغم کیفیت و کارآمدی بالا تنها در بعضی از موارد و مشاغل خاص مورد استفاده قرار گیرد.

مشخصات و قیمت خرید دوربینهای مدار بسته تحت شبکه IP

دستگاه DVR چیست و چه کارایی دارد؟

در بحث تجهیزات سیستم مداربسته یکی از تجهیزات بسیار مهم دستگاه DVR می‌باشد. در واقع دستگاه دی وی آر یک پردازشگر تصویر است. این دستگاه با دریافت تصاویر از دوربین‌ها و ارسال آن‌ها به مانیتور امکان ضبط و رویت تصاویر را فراهم می‌نماید. در زمان خرید دستگاه دی وی آر لازم است حافظه ذخیره‌سازی آن را در نظر بگیرید. زیرا هارد دیسک و فضای دخیره‌سازی دستگاه‌های دی وی آر متفاوت می‌باشد.